De Business driver bepaalt
Revelating bouwt haar projecten langs de assen van het business driver model op. Want een vernieuwing is pas disruptief als een key business driver geraakt is. Een van die key drivers is de shift naar ‘on demand productie´.
Einde noodzaak massaproductie
De klassieke waardeketen is gebouwd volgens de spelregels van de massaproductie. We centraliseren fabricage om de hoge vaste kosten (fabriek/mal) terug te verdienen. Daarmee leggen we grote voorraden aan. En deze producten ‘pushen we de markt op’ ongeacht of een klant hierop wacht.
En laat dat nou contra-intuïtief zijn. Idealiter produceert een bedrijf (i) naar de wens van de klant (ii) dichtbij de klant om transportkosten te verlagen en (iii) voorkomt het voorraden van mogelijk onverkoopbare producten. Maar dit kan - tot voor kort - financieel niet uit.
On demand productie met additive manufacturing
Door digitalisatie in productie (mbv 3dPrinten) kunnen we voorraad virtualiseren. Alleen wanneer een onderdeel of product nodig is, wordt dit geproduceerd. Daarmee bespaart een onderneming voorraadkosten.
Dit is nu al een levensvatbaar model voor zeldzame onderdelen en moeilijk bereikbare locaties zoals een booreiland of een oceaanschip. Of in geval van niches waarbij lage aantallen geproduceerd worden.
Door de verlaging van 3dPrint kosten in de nabije toekomst , naar analogie van wet van Moore, is voor steeds meer producten On Demand Productie een haalbare value case.